Tribute to a special friend
Nu blir det verkligen personligt. Och långläsning. Men det här inlägget är också en del av mitt eget sorgearbete. Jag hör till de som måste skriva av mig, det är som en form av meditation. Bilden ovan föreställer min mycket älskade, uppskattade, avhållne och gode vän Mikael Zielinski. Han använde den för jul/nyårskortet 2012. Ett bra exempel på att en bild kan säga många ord; nog ser ni att den här mannen var speciell? Bilden, som är tagen av Thomas Lingsell, är självklart ”stylad” av Mikael själv och ingick i ett på-nätet-reportage om Mikael. Det var ett stilporträtt av en högst originell personlighet.
Tillbaka till jul-nyårskorten, som i sig var ”konstprojekt”: Ingen gjorde så roliga julkort som Mikael! Alltid med sig själv som centralfigur, ofta med en filosofisk eller humoristisk poäng. Som det där inför 2010: inspirerat av tv-serien Mad Men, som naturligtvis snabbt blev en Zielinski-favorit – det där var ju hans värld, han var själv art director, och 60-talet var hans favoritperiod, i alla fall gällande Bond-filmer och ett visst stuk på möbler. Men nu blir det inga fler julkort eftersom Mikael lämnat oss för en egen plats i cyberspace. (Man kan också säga så här: om det så är tomt i brevlådan så är det fullt av goda minnen på den mentala hårddisken.)
Mycket sent samma kväll som Mikael Zielinski gick bort och i två dagar därefter satte jag mig och tittade på tv-serien Game of Thrones; det var helt i hans stil, i princip. Dvs det var en beprövad Zielinski-kod: titta på en tv-serie eller långfilm för att distraheras och skölja ur skallen. Kunde också vara frågan om att hänga med. Att ha koll var viktigt i vår relation, även om den långt ifrån handlade om så ytliga saker som att bara vara trendkänslig men i det fallet åtminstone två tre tangosteg före. Det handlade om känsla för tidsströmningar. Mikael var ”well connected” långt före så många av oss andra, i hans fall var det både ett understatement och en underdrift – ingen var så ständigt uppkopplad. På många sätt var hela han en think-tank. Ett besök i hans hjärna borde ha varit drömscenario för både forskare och trendspanare.
Här ovan syns Mikael i sin glans dagar, på vernissagefest på Fotografiska. Det var när den förtjusande fotografen David LaChapelle invigde sin utställning och Mikael blev kompis med Amanda Lepore. (Googla henom.) Situationen som sådan var inte ovanlig för en person som Mikael; han var som fisken i vattnet, som delfinerna i cirkuspoolen, som lippizanerna i manegen – it’s all about having fun and understand how to be part of a good show. Mikael, som faktiskt hade studerat performing arts, var en mycket bättre bit-player än en huvudrollsinnehavare. Han hade inte tålamod nog att spela en scen om och om igen. Annat var det på livets teaterscen, dessutom hade detta ovanliga ensambarn alltid huvudrollen i filmen om sitt eget liv. I sin professionella roll som art director (och senare creative director) var han helt annorlunda: ödmjuk, inlyssnande, lyhörd, tålmodig. Det lärde han sig under åren på Vogues art department. Där fick han jobb när han kom till New York 1983: han blev anställd efter ett enda möte med självaste Alexander Liberman, en legendar i stil- och magazine-history som hade ett känsligt publicistiskt öga för talanger. Den sorten som numera inte finns: idag handlar ”magazine-making” mycket sällan om tidningars hjärta och innehåll, nu är det istället räknenissar som styr. (Det där ska jag återkomma till en annan gång.)
Mikael gjorde alltså karriär på Vogue. Det är inte många svenskar som har den bedriften i sitt cv. Han lämnade tidningen när den numera välkända Anna Wintour blev chefredaktör. Mikael blev headhuntad för vidare uppgifter som art director, först hos Elizabeth Arden och sedan hos Liz Claiborne. Därefter följde den egna frilansverksamheten, med uppdrag för så olika kunder som Barbie/Mattel, Orrefors/Kosta Boda, Absolut Vodka, Bonniers Konsthall, Artek och Judiska Teatern. Värd att nämna är även logotypen för makeupmärket Face Stockholm.
Det var mode och magasinsvärlden som var vår gemensamma nämnare. Det var där igenom vi lärde känna varandra, men alldeles för sent. Första gången vi träffades var när en kaxig Mikael kom på besök hos mig på Damernas Världs redaktion; han var på väg mot New York och ville sälja in ett reportage om den cyniska skribenten Fran Lebowitz. Det tyckte jag var en bra idé, men det var inte upp till mig utan min dåvarande chefredaktör att okeja. Han tyckte nej tack. Mikael blev skitsur, gick hem, klippte ut vinjettbilden av mig och placerade den på sin speciella shit-list. Där fick jag sitta i många år, fram tills Mikael träffade min syster på en gemensam väns bröllop; de skulle skriva tal ihop och hade väldigt roligt.
Numera vet jag att det var min syster som indirekt blev limmet, hon visste att jag och Mikael passade varandra, och det insåg även Mikael efter det att vi träffades i New York då jag hade i uppdrag att uppsöka honom à propos ett reportage. Det blev ett mycket långt möte som slutade med att jag i gryningen körde hem en mycket berusad Mikael i taxi; in emellan slöt vi ett vänskapsförbund över väldigt många liter vin (och ett oändligt antal cigaretter). Att vara i vått som torrt. Vi utvecklade ett slags broderskap. Där vi förädlade vårt gemensamma intresse för ironi, fashion-gossip och stilteorier. Med mera. (Här ovan syns f.ö. Mikael med en annan mode-vän, Lars Nilsson, som också är väldigt bra på fashion-gossip.)
Vi hade mycket lika smak inom väldigt många områden. Eftersom vi också befann oss i samma yrkessfär skulle vi fungera som diskussionspartner och bollplank för varandra. Jag har därför deltagit i processen av både julkortens tillblivelse och varit testpanel för en massa andra projekt. Och Mikael var min bästa rådgivare ifråga om texter, bildval och bokprojekt. Vi hade också projekt tillsammans: det mest minnesvärda är dummyn till boken Kalsongen; en kort historia, där Mikael kom på den roliga idén att boken skulle förpackas som ett par kalsonger i en kartong och där innehållet skulle beskrivas på samma sätt som man ger tvättråd. Oerhört trist att ingen nappade! Det är nog den här sidan av Mikael som många aldrig såg; han var så genial och långt ifrån ytlig. (Här kommer jag nu på att om man är intresserad av vad Mikael höll på med så kan man fortfarande gå in på hans hemsida www.mtz.com )
Mikael var inte bara en av mina bästa vänner, han var också min ”technical support”. Den mannen kunde tala med datorer och mobiler! Inte nog med det: han hade displayen i minnet, vilket kunde konstateras efter många katastrof-samtal från mig – om han så satt på 1:ans buss kunde han direkt säga vilka knappar jag skulle trycka på. Han måste förresten ha varit en av Apples favoritkunder. Det var alltid det senaste som gällde. Jag känner på mig att när iPhone lanserades 2007 stod Mikael först på väntelistan. Han kunde säga som Oscar Wilde: Jag har så enkel smak, jag nöjer mig endast med det bästa. Det där gällde i hög grad hans egen garderob, där koden var ”less is not interesting”. Jag kommer aldrig att glömma när jag skulle hjälpa honom att ”rensa” inför flytten tillbaka till Stockholm och jag tyckte det räckte att behålla 10 likadana vita skjortor istället för säg 50 stycken. Ytterst motvilligt gick han med på utrensningen, men varenda gång han köpte en ny vit skjorta fick jag förstås veta det. Att jag kommenterade nästan alla slags nyinköp med frågan ”behöver du det?” var helt irrelevant. Men ibland kunde han faktiskt lyssna, och fråga ”är du sur”; det fanns bara ett svar – Yes, I’m sure. (Annars var kommentaren ”Mikael har alltid rätt” mer förekommande.) (Och här ovan syns Mikael festklädd i fluga, igen på Fotografiska. De unga damerna är min brorsdotter Anna och hennes kompis Caisa.)
Underbara, tokiga, snabbtänkta, roliga Mikael var ett absolut original på många sätt och vis. Det var också en stilfråga, och han förestod sin egen i det mesta från skjortor och kravatter till glasögon och drinkar. Favoritdrinken var en Zielinski: en–två delar avslagen grape tonic, fyra–fem delar Absolut klassisk ”vit” vodka och absolut inga isbitar. Helst serverat i highball-glas. Hemma hos mig hade han sitt eget drinkglas med måttangivelser. Nu gör jag en slutkläm med hjälp av Orson Welles: Style is knowing who you are, what you want to say, and not giving a damn. Det kunde Mikael ha sagt.
Egentligen hade jag tänkt att den här krönikan skulle handla om Nils Dardel och utställningen som nu går på Moderna Muséet. ”Den döende dandyn” råkade förresten vara Mikael Zielinskis favoritmålning: i utställningen visas fler förberedande skisser där det förekommer fler unga män runt dandyn, vilket förstås får konsthistoriker och teoretiker att fundera över Dardels sexualitet. Spelar roll? Han var en lysande kolorist och mycket skicklig tecknare. Utställningen Nils Dardel och den moderna tiden är alltså mycket sevärd, men jag personligen gillar inte att man visar färgglada målningar mot färgglada bakgrunder.
Skissen ovan föreställer hans dotter Ingrid som 13-åring. När jag tittar på den blir jag fascinerad över hur utseendet har ärvts vidare: de här dragen känner jag igen i Ingrids tvillingar Denise och Henry Unger, och faktiskt även i de två barn Henry fick med min kusin Louise. De där karakteristiska ansiktsdragen kommer från Nils Dardels fru Thora, och ”typen” finns med på många Dardel-bilder. Thora Dardel skrev boken Jag for till Paris, som är ett utmärkt lästips för den som vill fördjupa sig i den moderna tid både hon och Nils Dardel levde. Jag påstår glatt att det är ett slags svensk motsvarighet till Hemingways fina En fest för livet. Enjoy säger jag nu, och önskar skön sommar.
Vilken FIN hyllning till Miki Lotta 🙂
Kissu Kissu
Lotta det var fint att lasa,valdigt bra och kanslosamt och en underbar beskrivning pa hur Mikael var.Jag tanker pa dig dagligen och onskar att du kunde komma hit sa vi kunde ga pa utstallningar tillsammans dricka vin och ata gott..Jag saljer jattebra av kollektion”alldeles for mycket onodigt blommigt” det sags att det aven ligger i tiden med just blommigt och det ar ju bra att man ar i tiden nagon gang. Tack igen for din fina skrift av och om Mikael . Vivianne
Tack! ❤️Beklagar sorgen Lotta. Jag har inte skött mig. Du är så fin och så saknad. Rings imorgon.
Kära vänner; vilken fin respons jag fått på detta ovanliga inlägg. Min brorsdotter Anna, som finns med på bild, hälsade på mailen: ”Vilken fin läsning! Underbar beskrivning av Mikael och er fina vänskap. Och bilden du tog av mig och Caisa med Mikael, så roligt vi hade den kvällen. Saknar honom.” Idag ringde en av mina kusiner som sett den korta dödsrunan i SvD och utbrast: ”Tänk om alla fick en så vacker och välskriven dödsruna som den du skrev.” Jag trodde hon menade den här, men den skulle hon titta på fast hon hade ledigt från datorn. En annan kompis mailade och tyckte det här var det bästa jag skrivit någonsin. Stora varma blogg-kramar från Lotta
Tack Lotta – vilken inlevelseful, välskrivenl och träffsäker hyllning. Jag hade ingen aning om att Mikael lämnat – så fint att du skrivit om nonom, vilken vän!
Tack
Vilken bra text och jag förstår att du saknar honom och er speciella vänskap. Trist att han har gått bort alldeles för tidig.
Strumpan
Thank you for a very nice article about Mikael. I got to know him in the early 80s while he lived in NYC through a friend we had in common. We lost touch when he moved back to Sweden. I’m glad to hear that he live a full life to the end.
En fin och personlig tribut, Lotta.
Hej
jag kände Mikael lite grand som barn då han gick i min brors klass i Gärdesskolam och han brukade komma hem till oss och leka ibland. Sedan mötte jag honom i Stockholm igen, på senare år, och även jag fick hans fina julkort julen 2013, som jag blev mycket glad för, fast vi inte kände varandra särskilt väl. Ändå har hans bortgång berört mig.. för jag känner att jag borde ha varit kompis med honom. Det är en känsla jag har att vi skulle haft roligt tillsammans. Tack för den fina beskrivningen.
Mmm..!
Fint skrivet, ett varmt och kärleksfullt porträtt. Hoppas vi ses snart vi har just kommit hem från Korsika. kram jessica
Hej Lotta, jattefint skrivet om var kare Mikael ! Nyheten om hans bortgang slog ned som en (sen) blixt och desamma gjorde ett stort antal minnen enda sedan han & jag gjorde ett jobb for VeckRevyn pa det sena 7O-talet !!! Han som fotograf & jag som stylist 🙂 Jag ska ta mej samman och posta nagot pa hans FB-sida… Men jag ville bara saga ”hej” och att jag uppskattade ditt portratt av honom ! Ma sa gott ! MVH Charoline 🙂
Kram Lotta ….”Kissu Kissu” kom snart till N.A.P så ska du få Chablis …/Kram Nina
Hej Lotta, vi känner inte varann, men jag kan berätta att jag träffade Mikael på KTH när han läste till arkitekt. Jag var där som lärare i en kurs om landskapsarkitektur (har examen från avd. for havekunst på konstakademin i Köpenhamn)Han utförde sin uppgift med en sällsynt briljans, originalitet och begåvning. Men blev underkänd av de ordinarie lärarna!! Detta blev en början till en lång vänskap. Vi sågs sporadiskt tills han flyttade till NY. Vi skickade julkort till varann, och efter 9/11 ringde jag orolig. Då berättade han at han kurat hemma tills maten tog slut – men det tog honom timmar att ta sig till affären. Sedan kom han hem med bara ett paket smör….
Vi sågs en gång efter att han flyttat hem till STHLM. Jag hade en svår period då..Men vi fortsatte att utbyta julkort och även födelsedagskort. I höstas skickade jag en bok till hans födelsedag (The pity of it all av AMOS ELON) Även ett julkort gick iväg innan jag förstod vad som hänt… Kan du ,please, berätta för mig hur det gick till ?? Kram Jana (imprimatur)